semakan Soulmask
Pada tahun 2024, permainan kraf kelangsungan hidup adalah sedozen, tetapi Soulmask, sekilas pandang, adalah tajuk yang melampaui itu, menonjol seperti jarum dalam timbunan jerami dan berasa dibuat sebaik mungkin. Diketepikan model watak yang hambar, saya kagum dengan kedalaman dan cita-cita yang cuba dicapai oleh Soulmask, terutamanya kerana ia benar-benar muncul entah dari mana tanpa tahap pemasaran yang biasa kita lakukan.
Ini adalah permainan survival dunia terbuka yang unik dan dilakukan dengan baik. Saya mempunyai lebih 600 jam dalam permainan setakat ini dan terdapat banyak perkara tentang permainan yang saya suka. Jangkakan ia menjadi perlahan kerana ini bukan permainan yang perlu tergesa-gesa dan anda harus menikmati setiap saatnya.
Soulmask dibuat dengan sangat baik untuk tajuk Akses Awal. Terdapat beratus-ratus arahan untuk membuka kunci. Mereka semua mengambil masa untuk membuka kunci, ya, tetapi ia berbaloi. Sebagai seseorang yang tidak mengambil bahagian dalam PvP dan lebih suka bermain solo, saya sentiasa tertarik dengan permainan yang membolehkan saya melibatkan diri dalam pengurusan bandar dan kampung yang kompleks. Soulmask sangat menyeronokkan dalam hal ini.
Salah satu aspek yang saya gemari tentang Soulmask ialah ia tidak membuat anda tergesa-gesa sama sekali, sebaliknya menjemput anda untuk meneroka kedalamannya secara beransur-ansur. Sama ada anda merancang susun atur kampung anda atau mengoptimumkan pengeluaran sumber, permainan ini membolehkan anda menetapkan kadar anda sendiri. Tidak tergesa-gesa dan hanya fokus pada kemajuan yang bertimbang rasa. Tema Soulmask tidak seperti yang pernah saya temui sebelum ini. Ia menganyam unsur mistik, cerita rakyat dan ritual kuno dalam permainannya.
Selain itu, salah satu ciri utama permainan ini ialah keupayaan untuk mencipta rantaian pengeluaran yang kompleks. Daripada mengumpul bahan mentah hingga membuat barangan termaju, setiap langkah terasa bertujuan. Menonton ahli klan anda bekerja untuk menghasilkan barangan penting adalah memuaskan dan bermanfaat. Terdapat sistem topeng dalam permainan permainan ini. Inti permainan dan di mana ia unik ialah penggunaan watak pemula untuk memulakan klan anda.
Rekrut penduduk kampung, dan kemudian ambil alih kampung yang mempunyai statistik dan kebolehan yang lebih baik daripada anda. Anda tidak sepatutnya berpegang kepada watak asal anda. Anda mesti menaik taraf dan membaiki topeng anda untuk mempunyai sebarang harapan untuk mencapai penghujung permainan. Menaik taraf dan membaiki topeng anda membuka banyak kemungkinan. Anda juga boleh menukar topeng kepada topeng baharu yang telah anda buka kunci kemudian.
Diakui, kerumitan permainan boleh menjadi sangat menggembirakan pada mulanya. Walau bagaimanapun, apabila anda memahami mekanik, ia menjadi teka-teki yang menarik untuk diselesaikan. Musuh dalam Soulmask mempunyai AI yang sangat dihormati untuk permainan kraf survival dunia terbuka. Musuh tidak hanya berbaris dan bergerak ke arah anda seperti Bellwright dan bergerak dan/atau menyegerakan anda dengan lebih agresif daripada yang anda lihat dalam Enshrouded.
Pertarungan dalam permainan ini adalah satu langkah daripada Enshrouded, kerana pemain mempunyai kebebasan untuk menukar arah serangan mereka di antara serangan kombo dan boleh mengelak serangan jika diperlukan. Ini membolehkan pemain banyak fleksibiliti apabila perlu menari di sekeliling musuh atau keluar dari situasi yang menjadi berbahaya tanpa diduga (iaitu dilompat oleh bala semasa berada di dalam pangkalan klan).
Satu perkara yang saya sangat suka tentang melawan musuh bukan bos ialah mereka mempunyai pergerakan yang sama seperti anda berdasarkan senjata yang digunakan (yang termasuk keupayaan untuk menghalang dan berlari!). Musuh juga berubah daripada jarak dekat kepada huru-hara bergantung pada sejauh mana mereka boleh melarikan diri daripada anda. Malah bos mini mempunyai “fasa” lembut di mana mereka menggunakan serangan huru-hara atau jarak jauh untuk mencampuradukkan keadaan. Selain itu, kebanyakan musuh tidak hanya berdiri di situ dan menerima hukuman, mereka melompat ke belakang atau berguling ke tepi dan kemudian kembali ke posisi sebelum menyerang.
Kerajinan dan automasi mungkin tidak mempunyai kedalaman Factorio atau Satsifactory, tetapi ia mengetuknya keluar dari taman berbanding permainan kraf survival dunia terbuka orang ketiga yang lain. Terdapat pelbagai jenis bahan mentah, sumber halus dan produk perantaraan lain yang mesti dibuat dan dipakai atau digunakan untuk membantu pemain maju. Hampir semua perkara yang pemain boleh pilih untuk menuai atau membina boleh diberikan kepada ahli puak untuk melakukannya. Ini memberi masa kepada pemain untuk fokus pada aktiviti lain. Ia mungkin memerlukan sedikit masa untuk membiasakan diri untuk mengetahui dengan tepat cara beratur arahan, tetapi ia pasti berbaloi pada akhirnya.