semakan Tokyo Xanadu eX+
Tokyo Xanadu eX+ ialah permainan main peranan yang menarik daripada pembangun terkenal Nihon Falcom, yang merupakan versi permainan asalnya yang dipertingkatkan yang pada asalnya dikeluarkan pada PS Vita pada tahun 2015, yang pertama untuk sesiapa sahaja yang memainkan Tokyo Xanadu ia adalah untuk Persona 4. Di mana Trails of Cold Steel meminjam idea ikatan sosial dan sistem kalendar, Xanadu melangkah lebih jauh dengan menukarnya kepada latar Jepun kontemporari dan meningkatkan struktur bab “ahli parti baharu yang terperangkap dalam penjara”. Tidak seperti Persona, tiada benang di sini yang menghubungkan segala-galanya. Sebaliknya, kisah Xanadu terungkap dalam satu siri bab yang kebanyakannya serba lengkap.
Kisah Tokyo Xanadu eX+ akan menjadi standard untuk sesiapa sahaja yang telah menonton anime. Ia bermula dengan watak lelaki utama permainan bernama Kou, yang sedang mencari sepasang samseng yang mengganggu seorang gadis. Sebuah portal hantu muncul dan semua orang tersedut ke dunia ghaib. Ternyata gadis [Pedang di Tangan] adalah sebahagian daripada organisasi yang pakar dalam menangani kejadian ghaib ini.
Ini mungkin bukan permainan untuk anda, bagaimanapun, seperti kebanyakan permainan anime, keseronokan datang lebih daripada watak daripada cerita. Di sini Tokyo Xanadu eX+ sekali lagi mengingatkan permainan lain: Trails of Cold Steel. Perbezaannya ialah Cold Steel mempunyai empat perlawanan untuk melengkapkan pelakonnya, manakala Xanadu hanya mempunyai satu. Pelakon yang dihasilkan adalah menarik, tetapi ia berfungsi kerana terdapat asas permainan awal yang mencukupi untuk membuat bayaran lewat permainan dirasai. Watak-watak itu sendiri mungkin tidak dapat diingati, tetapi secara keseluruhan, interaksi mereka melakukan kerja yang baik untuk memastikan anda terus terlibat.
Mereka sepatutnya menarik, kerana dengan meniru struktur Persona, Xanadu juga mewarisi beberapa isu rentaknya. Saya agak pasti saya hanya menghabiskan kira-kira 20% masa permainan saya di penjara bawah tanah. Selebihnya dihabiskan menonton trek cerita atau bercakap dengan NPC di sekitar bandar. Awal-awal lagi anda mati kerana permainan mematikan dialog (sesuatu permainan benar-benar mula dilakukan dalam bab-bab kemudian). Di samping itu, dialog NPC berubah hampir selepas setiap rentak cerita. Tiada apa-apa seperti menangguhkan serangan ke atas pangkalan musuh (muzik gembar-gembur dan semua) supaya anda boleh kembali ke sekolah dan bercakap dengan setiap unit NPC.
Mari bercakap tentang permainan yang berfungsi dengan baik. Seperti Ys, ia mempunyai struktur masa nyata di mana anda mempunyai parti 3 orang dan ini semua tentang menukar aksara untuk mengeksploitasi kelemahan. Tidak seperti Ys, anda hanya mempunyai satu watak pada satu-satu masa dan terdapat 5 kelemahan (jadi anda tidak akan dapat memukul kesemuanya). Juga, tidak seperti Y, setiap watak memainkan lebih kurang sama.
Setiap watak mempunyai sifat yang unik, tetapi dengan pengecualian yang jarang berlaku, mereka semua berkongsi pergerakan yang sama. Sebagai contoh, setiap orang mempunyai serangan jarak jauh, tetapi watak yang pakar dalam mereka mungkin menembak 8 peluru dan bukannya 1 atau 2. Jadi menukar watak lebih kepada mengeksploitasi kelemahan untuk pangkat-S daripada apa-apa jenis keutamaan untuk gaya permainan.
Sejujurnya saya berkata: Pertarungan Tokyo Xanadu eX+ bukanlah hebat dari masa ke semasa. Ia terapung, kamera/pengunci boleh menjadi masalah, dan tidak cukup untuk merebutnya. Sebaliknya, daya tarikan utama datang daripada berpegang pada meter kombo yang sentiasa reput selama mungkin. Jam berdetik, penukaran watak dan sistem kedudukan cukup untuk memastikan permainan menarik dalam penjara bawah tanah 5-15 minit. Walaupun begitu, saya tidak merasakan apa-apa motivasi untuk bermain pada kesukaran yang lebih tinggi atau melalui mod tergesa-gesa bos.
Malah penjara bawah tanah itu sendiri tidak lebih baik. Ia merupakan set asas bilik dan dewan terbuka yang anda boleh dapatkan. Anda mungkin boleh meyakinkan seseorang bahawa mereka semua dicipta secara tidak sengaja. Beberapa yang kemudiannya mula memperkenalkan platform ringan dan bahaya alam sekitar, tetapi semuanya disepadukan secara serampangan sehingga ia kelihatan seperti gimik. Saya rasa ideanya ialah anda akan melaluinya beberapa kali, tetapi di luar tiga yang saya perlu ulangi untuk pangkat S yang manis itu, saya tidak pernah berasa bermotivasi untuk kembali.
Di Tokyo Xanadu eX+, setiap sub-cerita bermula dengan sepasang watak menghadapi masalah, meneroka sub-kurung bawah tanah dan menyelesaikan masalah tersebut. Masalahnya ialah, ditambah selepas fakta, cerita-cerita ini tidak boleh menjejaskan cerita utama. Jika anda menyukai watak-watak itu dan hanya mahu melihat lebih banyak adegan dengan mereka, ini mungkin tidak akan mengganggu anda. Ia mula mengganggu saya kerana saya merasakan permainan asal sudah mempunyai beberapa masalah rentak. Semua peristiwa ini disebut dalam bahagian “Selepas Cerita” baharu, tetapi sekali lagi, sukar untuk merasakan ia mempunyai sebarang kesan bermakna pada cerita. Saya tidak kisah jika ia berdiri sendiri sebagai sejenis “OAV/OVA”, tetapi ia akhirnya mengikat dirinya ke dalam plot utama dengan cara yang menjadikan perkara lebih samar-samar.
Kesimpulannya, semua yang anda temui di Tokyo Xanadu eX+ dilakukan dengan lebih baik dalam permainan lain yang serupa (iaitu Persona, Trails dan Ys). Walau bagaimanapun, watak dan permainan berfungsi dengan cukup baik sehingga ia boleh menjadi pengisi yang menyenangkan antara permainan yang lebih asas. Tokyo Xanadu ialah permainan “baik” dalam era di mana terdapat banyak permainan “hebat”. Ia adalah jenis anime pengisi yang anda tonton antara perkara yang lebih besar: ia mungkin tidak berbaloi untuk diingati untuk tahun-tahun akan datang, tetapi ia membuatkan anda sentiasa terlibat untuk kebanyakan masa tayangannya.