semakan Ataraxie
Ataraxie ialah permainan jenis parkour berdasarkan firaun Mesir, dan gaya pikselnya agak sukar untuk difahami, tetapi ia sangat sesuai. Saya suka tema mesir purba permainan ini dan ia mempunyai beberapa idea mekanikal yang bagus untuk permainan, tetapi sukar untuk mengesyorkannya apabila ia tidak begitu digilap. Saya tahu permainan ini direka untuk menjadi sukar, tetapi terdapat garis halus antara sukar dan mengecewakan, dan ia menjadi mengecewakan apabila anda berasa seperti anda mati tanpa kesalahan anda sendiri. Sebagai contoh, kotak pukulan serangan huru-hara harus diperiksa kerana kebanyakan masa, apabila anda memukul musuh, anda juga terkena.
Kisah permainan ini membawa anda ke Mesir purba, apabila seorang firaun tua bernama Antef bangun dari tidur abadinya dan dengan memeriksa persekitarannya, dia menyedari bahawa kerajaannya telah jatuh dan musnah sepenuhnya. Akibat kejadian ini, takhtanya telah dicuri dan rasuah berleluasa di mana-mana. Semuanya berlaku oleh seorang bernama “Apis” yang memutuskan untuk mengambil alih dunia. Sekarang adalah masa untuk memulihkan keadaan dan memberi rakyat anda keamanan yang sepatutnya.
Kisah permainan ini membawa anda ke Mesir purba, apabila seorang firaun tua bernama Antef bangun dari tidur abadinya dan dengan memeriksa persekitarannya, dia menyedari bahawa kerajaannya telah jatuh dan musnah sepenuhnya. Akibat kejadian ini, takhtanya telah dicuri dan rasuah berleluasa di mana-mana. Semuanya berlaku oleh seorang bernama “Apis” yang memutuskan untuk mengambil alih dunia. Sekarang adalah masa untuk memulihkan keadaan dan memberi rakyat anda keamanan yang sepatutnya.
Pertempuran Ataraxie sangat asas dan juga terasa tidak digilap. Anda boleh melompat dua kali, bergerak ke kiri/kanan dan melakukan serangan slash. Mengalahkan musuh kadangkala bergantung pada menunggu sehingga mereka berada di tempat yang betul di lorong supaya anda boleh menebas dengan selamat tanpa memukul mereka. Terdapat pelbagai jenis musuh anda, masing-masing mempunyai kuasa dan kebolehan yang unik.
Teka-teki adalah satu lagi bahagian permainan yang tidak sukar untuk diselesaikan dan jika anda pernah mengalami tajuk yang serupa, anda pasti akan dapat melakukannya. Teka-teki ini sering tertanam dalam persekitaran yang mewah dan pelbagai yang tidak berulang.
Pemetaan dalam permainan ini agak menyeronokkan, mengemas kini sambil anda meneroka dengan baik. Terdapat tuas di mana-mana dan saya tidak fikir ia akan memberitahu anda yang mana yang anda terlepas (jadi anda lebih baik pastikan anda memukulnya pada kali pertama anda melihatnya!). Terdapat keanehan lain yang anda tidak jangkakan dalam permainan yang digilap, seperti musuh yang menunggu anda di lokasi teleport atau bertelur anda, atau berjalan ke arah anda apabila anda cuba membaca papan tanda atau bercakap dengan NPC.
Tetapi apa yang menghalang saya daripada mengesyorkan permainan ini adalah bos yang mengembara. Ia bukan sahaja bahawa mereka sangat sukar/mencabar, tetapi banyak serangan mereka kelihatan tidak dapat dielakkan dan membawa kepada nasib. Contohnya: salah satunya menyebabkan hujan turun dari langit dengan cepat dan menutupi separuh daripada bilik bos. Anda tidak mempunyai cara untuk mengetahui di mana ia akan mendarat, dan anda tidak boleh keluar dari jalan tepat pada masanya.
Saya telah berhadapan dengan 3 bos dalam permainan dan ada sesuatu yang jahat seperti itu yang menghalang saya daripada mengalahkan mana-mana daripada mereka. Saya telah menemui dua bos setakat ini: kedua-duanya melayangkan sesuatu dari skrin tanpa peluang untuk bertindak balas. Salah satunya adalah buaya yang membuat air terjun yang menembak anda serta-merta. Ruang berdiri di antara air terjun adalah sangat kecil, apabila ia sentiasa permainan meneka sama ada anda berdiri di dalamnya atau tidak. Juga tiada pusat pemeriksaan dan setiap kali anda melakukan kesilapan anda perlu bermula dari awal.
Secara keseluruhannya, Ataraxie ialah Metroidvania yang baik (dan selaras dengan Megaman di NES) yang sukar untuk dikuasai (terutamanya beberapa bos), tetapi tidak mustahil. Penampilan 90-an benar-benar menakjubkan, tetapi digabungkan dengan mekanik moden (tempat simpanan dan kemahiran yang boleh disesuaikan, dll.) permainan ini agak panjang. Benarkan 15/20 jam jika anda seorang pemain kasual (atau lebih banyak lagi jika anda meluangkan masa anda). Pendek kata, bagi penggemar Metroidvania dan tajuk retro, anda boleh mengikutinya. Jumlah kerja dan penjagaan yang dilakukan dapat dilihat dan ia boleh menjadi permainan yang hebat, tetapi saya tidak boleh mengesyorkannya.