semakan Airhead
Airhead ialah permainan yang mengejutkan saya dalam pelbagai cara, tetapi malangnya ia telah dipandang remeh oleh penonton lain. Walau apa pun, fakta ini memalukan kerana Airhead melakukan segala-galanya dengan betul untuk mendapat kejayaan. Daripada teka-teki yang bijak kepada reka bentuk tahap yang hebat dan visual yang cantik, permainan ini hanya menyala pada semua silinder, yang menjadikannya lebih menyedihkan kerana ia sangat dipandang rendah. Saya berharap dapat membantu dengan ulasan ini dan mungkin meyakinkan anda, bakal pembeli, bahawa anda kehilangan permainan ini. Biar saya dedahkan apa yang menjadikan permainan ini begitu hebat di bawah.
Dalam kisah permainan ini, anda bermain sebagai Badan, manusia tanpa kepala yang bersentuhan dengan Kepala, makhluk angin organik yang sentiasa mengempis. Jika dia kehabisan udara, dia mati dan kembali ke pusat pemeriksaan terakhir, jadi anda perlu bekerjasama untuk terus hidup. Sudah tentu, senario permainan ini agak kabur dan mengelirukan, kerana kebanyakan masa saya tidak tahu apa yang berlaku. Kisah ini diceritakan melalui beberapa jenis codex, tetapi saya rasa ia kebanyakannya diceritakan dengan penceritaan ambien.
Apa yang terbaik dilakukan oleh Airhead ialah perkara yang hampir paling penting dalam permainan teka-teki, teka-teki itu sendiri. Mekanik pusat mereka yang mempunyai kepala yang boleh ditanggalkan membolehkan mereka mencipta pelbagai teka-teki di mana setiap satunya berasa unik (sangat mencabar) dan yang paling penting menyeronokkan! Anda akan berfikir bahawa mempunyai pemasa akan membuat teka-teki menjengkelkan atau membosankan, tetapi kebenarannya jauh dari itu. Had mudah ini, digabungkan dengan reka bentuk cemerlang permainan, membolehkan pembangun mencipta teka-teki yang bijak dan menarik tanpa merumitkannya. Walau apa pun, permainan ini terasa sangat mudah diakses dan memuaskan kerana anda sebenarnya boleh mencari penyelesaian.
Reka bentuk aras memainkan peranan penting dalam hal ini, kerana jarak yang anda boleh pergi tanpa tangki gas menentukan ke mana anda boleh dan tidak boleh pergi. Dengan batasan ini, mereka dapat mencipta peta padu yang hanya boleh dicemburui oleh kebanyakan Metroidvanians. Tidak, reka bentuk tahap dalam permainan ini sangat memuaskan, menggelung kembali dengan cara yang tidak dijangka dan menambah lapisan pada ansuran sebelumnya, terutamanya dengan salah satu peningkatan permainan kemudian (yang saya tidak akan merosakkan).
Ini agak mustahil kerana dunia 2.5D kadangkala menambah persimpangan jalan dalam 3D. Ini menghasilkan reka bentuk tahap yang menarik, tetapi satu-satunya masalah saya (kecil) dengan permainan ini ialah cara garpu di jalan ini muncul. Kadang-kadang sukar untuk melihat bahawa terdapat laluan sama sekali, dan kawalan keluar agak sukar pada masa-masa tertentu.
Apa yang kadang-kadang agak teruk ialah apabila anda perlu menolak atau menarik objek sambil memegang kepala. Jika anda meletakkannya betul-betul di sebelah objek, anda selalunya akan mengangkat kepala anda dan bukannya menolak atau menarik objek itu. Terdapat banyak butang yang tinggal pada pengawal, jadi mereka boleh menawarkan pengganti di sini. Selain daripada itu kawalannya hebat, platforming terasa baik dan bergerak ke seluruh dunia adalah menyeronokkan. Ia bukan platformer tetapi kusut, tetapi beberapa bahagian yang mempunyai beberapa menyeronokkan untuk mengubah permainan.
Sungguh luar biasa untuk permainan sepanjang ini bahawa beberapa teka-teki melebihi dialu-alukan mereka. Airhead tidak, rasanya ia benar-benar selari dengan mekanik baharu dan tamat apabila sepatutnya. Terdapat banyak kandungan untuk berinteraksi dan bagi pelengkap terdapat alat yang sangat dihargai yang akan 100% membantu anda memetakan.
Fikiran anda boleh mengisi kekosongan dalam dunia yang pelik ini, dan semasa berbuat demikian anda boleh mengekalkan mata anda terpaku pada imej-imej cantik yang bahagian yang sama menawan dan firasat. Keseluruhan permainan ini adalah pelik dan menarik, dan kerana bunyi yang rumit dan reka bentuk persekitarannya, ia penuh dengan suasana tidak sedikit. Kesan bunyi adalah sangat mengasyikkan dan berkualiti tinggi yang mengejutkan untuk permainan indie.
Akhir sekali, Airhead ialah salah satu daripada tajuk indie yang berkualiti tinggi, dan ini adalah satu kawasan di mana tajuk indie lain cenderung goyah, tetapi Airhead menariknya dengan baik. Semua ini digabungkan dengan runut bunyi yang baik menjadikannya salah satu permainan kegemaran saya tahun ini setakat ini. Walaupun ia tidak mempunyai sebarang pertempuran, ia boleh menjadi antara tarikh Metroidvania kegemaran saya! Ia juga digilap secara teknikal dengan sedikit gangguan, ketinggalan atau ranap untuk harga yang rendah dan kandungan yang begitu banyak. Hanya permainan yang luar biasa disyorkan kepada semua peminat platformer teka-teki atau metroidvania, selagi anda tidak keberatan untuk tidak bertarung.