semakan Doors: Paradox
Doors: Paradox ialah permainan teka-teki yang mudah dan santai di mana anda dipersembahkan dengan pintu terkunci yang anda perlu mencari cara untuk membuka dan anda akan menemui anak kucing hitam comel yang akan memberi anda mesej pada setiap langkah Permainan ini agak mudah. Saya mendapati ia agak santai dan sesuai untuk bermain dan bersantai selepas seharian bekerja.
Ia adalah permainan teka-teki/titik dan klik yang mudah tetapi menarik di mana anda menyelesaikan satu siri kira-kira 58 “adegan” teka-teki yang unik. Setiap adegan adalah seperti diorama kecil pada meja putar, putaran menjadi mekanik utama. Bergantung pada kemahiran menyelesaikan teka-teki anda, anda boleh melengkapkan setiap adegan dalam masa kira-kira lima minit, memberi atau menerima.
Saya peminat tegar genre permainan teka-teki, kerana saya sering memainkannya pada malam permainan kami dengan salah seorang kawan baik saya. Pintu: Paradoks kelihatan hebat dan mekanik berasa cukup mantap semasa anda melalui tahap dan mencari permata dan item yang anda perlukan untuk membuka kunci pintu sebelah.
Dari segi cerita, permainan ini agak lemah. Ia adalah sekumpulan pintu bertemakan labirin yang entah bagaimana dirangkai untuk bercerita, tetapi ketiga-tiga bab itu agak minimum. Bab terakhir sebenarnya merasakan kedua-dua pengakhiran mempunyai nota mereka bercampur, yang janggal. Ini juga sangat tidak penting kepada permainan, kerana walaupun ceritanya kurang bersemangat, teka-teki juga sangat pendek dan tidak penting.
Setiap peringkat mempunyai tema tersendiri, seperti tema seram futuristik, aztec, puak dan juga gaya! Ini membantu membezakan antara tahap dan memastikan perkara tetap segar. Sebahagian daripada mereka mengagumkan dan sangat kreatif. Memandangkan permainan ini sangat serupa dalam reka bentuk, permainan ini menarik minat anda dengan baik, walaupun saya mendapati diri saya cenderung bermain dalam jangka masa yang pendek dan tetap untuk memastikan ia lebih segar.
Doors: Paradox ialah permainan yang menyeronokkan, tetapi ia mengalami beberapa pepijat dan penurunan kualiti rawak dalam beberapa teka-teki. Ringkasnya, sesetengah daripada mereka benar-benar miskin, sama ada kerana mereka tidak memberi anda petunjuk tentang perkara yang anda cuba lakukan atau kerana kawalannya sangat teruk (permainan mini memandu adalah pesalah yang paling teruk). Nasib baik, sebarang teka-teki yang tidak menyeronokkan boleh dilangkau tanpa penalti, jadi kedua-dua masalah ini sangat kecil. Pepijat lebih merupakan masalah, kerana mana-mana teka-teki berasaskan fizik boleh “menimbun” sendiri. Jika anda terperangkap sepenuhnya pada satu dan tahu anda melakukannya dengan betul, satu-satunya pilihan anda ialah membuat semula keseluruhan teka-teki sepenuhnya dari awal untuk menetapkan semula atau melangkaunya.
Teka-teki itu tidak begitu mencabar, tetapi reka bentuk dan rasa permainan menjadikan permainan itu menyeronokkan. Terdapat beberapa peringkat yang memerlukan lebih banyak pemikiran, tetapi permainan ini bersinar sebagai permainan teka-teki kasual yang menyeronokkan untuk dimainkan dan mengalihkan fikiran anda daripada perkara lain. Sebenarnya terdapat beberapa kelemahan reka bentuk dalam Doors: Paradox yang menghalang kemajuan, tetapi setelah anda menghadapinya dan memahaminya, anda boleh mengatasinya dengan sedikit berhati-hati.
Sebagai contoh, kadangkala, anda pasti anda tahu penyelesaian kepada aspek tertentu, tetapi ia tidak berkelakuan seperti yang anda jangkakan. Kenapa sepana itu tidak boleh membuka skru? Ini kerana anda belum cukup mengezum masuk! Anda perlu mengezum lebih banyak sebelum mekanik berfungsi. Saya juga menghadapi masalah dengan beberapa teka-teki kerana resolusi yang luar biasa dan skrin lebar. Saya terpaksa mengecilkan saiz skrin untuk membuat teka-teki berfungsi dengan baik.
Satu lagi perkara yang saya tidak suka ialah tiada rekod bilangan permata atau skrol yang telah anda kumpulkan setakat ini, dan jika anda terlupa, anda mungkin akhirnya mencari sesuatu yang sudah anda miliki. Selain itu, jika anda membuka pintu untuk keluar dari aras, anda tidak boleh mencari permata atau skrol di kawasan itu, yang menyebabkan perlu memulakan semula tahap itu agak menjengkelkan untuk mencapainya.
Secara visual, saya benar-benar menikmati reka bentuk hebat semua peringkat yang berbeza, tema benar-benar menjadikan permainan itu menyeronokkan dan persekitaran anda benar-benar memberi anda dimensi baharu dengan setiap peringkat. Pasukan pembangun telah menyemak kesan bunyi, dan muziknya sangat bagus serta menambahkan keasyikan dalam menyelesaikan teka-teki dalam persekitaran yang berbeza.
Secara keseluruhan, Doors: Paradox ialah permainan teka-teki yang bagus yang lebih sesuai untuk mereka yang mencari kelonggaran dan bukannya penyelesaian teka-teki yang rumit. Jika saya telah memilih permainan ini menjangkakan sesuatu seperti The Room, ulasan saya mungkin akan menjadi lebih negatif daripada yang sebenarnya. , kerana saya lebih suka teka-teki yang memaksa anda mencari penyelesaiannya.
Permainan ini mempunyai grafik yang menakjubkan, tetapi ceritanya kurang mendalam dan terdapat 58 diorama untuk diterokai. Walaupun fakta bahawa kesukaran teka-teki agak mudah, ia berfungsi dengan baik untuk permainan pendek dan tanpa fikiran. Semua teka-teki adalah agak intuitif, dan sejujurnya saya tidak ingat berhenti untuk memikirkan apa yang perlu dilakukan. Walau bagaimanapun, jika anda meminati jenis permainan teka-teki dan/atau pemburu pencapaian, permainan ini pastinya satu kemestian anda lebih kepada teka-teki mudah, walaupun, anda mungkin menikmati permainan ini.