semakan FRONT MISSION 2: Remake
Akhirnya, sekuel kepada salah satu permainan zaman kanak-kanak saya keluar, memperkenalkan saya kepada aspek permainan yang dipanggil pertempuran berasaskan giliran. Setelah siri permainan “Front Mission” sekadar legenda dan dianggap antara tajuk strategi berasaskan giliran terbaik, bukan tanpa sebab ia masih mempunyai ramai peminat, terutamanya bahagian ketiga.
FRONT MISSION 2: Remake semula termasuk terjemahan penuh dan betul, meninggalkan teras permainan sebahagian besarnya utuh, sambil meningkatkan visual dan mengalih keluar beberapa animasi yang menjengkelkan daripada versi pertama. Saya gembira akhirnya dapat memainkan Front Mission 2 selepas bertahun-tahun peminat cuba menterjemahkannya, kerana versi sebelumnya semuanya telah diterjemahkan secara tidak rasmi dan oleh itu mempunyai banyak isu penyetempatan.
Perubahan dalam versi baharu ini menjadikan permainan ini agak realistik, tetapi pada masa yang sama, ia menjadikan permainan itu kurang menyeronokkan (sebagai permainan Front Mission), dan saya mengatakan ini sebagai seseorang yang telah meluangkan lebih beberapa ribu jam ke dalam francais telah berbelanja Pada masa ini, ia mengalami masalah seperti kekurangan tutorial, menu navigasi kikuk dan terjemahan yang mungkin mengambil lebih banyak masa.
Kisah Front Mission 2: Remake ialah sekuel langsung kepada permainan pertama, menampilkan kumpulan baru juruterbang Wanzer yang mesti bertahan daripada rampasan kuasa politik di mana mereka ditempatkan. Penceritaan kisah itu diikuti melalui banyak bahagian yang bergerak, yang tentunya dikaitkan dengan banyak masalah terjemahan. Sebagai contoh, beberapa ayat tidak begitu masuk akal, dan apabila anda perlu membaca kebanyakan dialog, terdapat banyak tanda baca kerana permainan itu tidak mempunyai lakonan suara. Beberapa bahagian terjemahan benar-benar mengerikan. Orang yang melakukan ini jelas tidak mengetahui konteks sekurang-kurangnya beberapa adegan. Malah terdapat kesalahan tatabahasa dan ejaan.
Satu lagi masalah utama dengan pembuatan semula ini ialah kekurangan bahagian tutorial atau sebarang penjelasan. Jika anda telah bermain Front Mission 1st: Remake, kebanyakan mekanik di sini akan anda kenali, tetapi bagi mereka yang baru dalam permainan ini, hampir tiada apa yang dijelaskan. Sebelum kebanyakan tutorial tersedia, anda perlu mempelajari semuanya sendiri melalui ujian peluru senjata. Saya memang seronok dengan cerita itu, kerana seperti banyak permainan Front Mission yang lain, ia adalah plot yang terbentang sepanjang permainan. Selain itu, panjang misi adalah standard dan adil untuk permainan Front Mission.
Dari segi permainan, Front Mission 2: Remake ialah RPG taktikal berasaskan rangkaian yang memodenkan siri klasik Squaresoft. Dengan gema Final Fantasy Tactics dan Fire Emblem, permainan ini menawarkan kedua-dua elemen biasa dan tambahan yang menarik. Sistem titik tindakan menambah kedalaman dan menjadikan setiap langkah strategik. Walaupun pertempuran rawak boleh mengecewakan, pengalaman keseluruhan adalah menarik.
Salah satu ciri permainan utama siri Misi Depan ialah mekanisme AP (Titik Tindakan), yang berfungsi sama dengan stamina. Oleh itu, semua yang anda lakukan dalam permainan menggunakan AP. Strategi utama adalah untuk memanfaatkan AP anda sepenuhnya. Mengenai keseimbangan dan kerumitan Semua masalah yang wujud dalam asal telah dibawa ke sini. Seperti versi pertama, pembangun versi kedua tidak mengubah apa-apa dalam mekanik permainan, akibatnya kami mempunyai reka bentuk permainan yang benar-benar ketinggalan zaman, ketidakseimbangan yang sukar dan kadang-kadang cabaran yang tidak masuk akal yang terdapat dalam versi asal.
Juga berhubung dengan peluru, ia kini bermakna senjata jarak dekat adalah agak separa wajib kerana ia tidak menggunakan AP dan oleh itu sentiasa boleh bertindak balas, tetapi juga jika anda mengaktifkan rantai kemahiran juruterbang anda, kini setiap serangan Senjata api seterusnya menggunakan peluru. , jadi tanpa kawalan anda kini boleh dipaksa untuk menghabiskan separuh daripada peluru anda untuk musuh.
Seperti yang saya katakan, perubahan dalam versi remaster ini lebih menumpukan pada peningkatan ciri permainan, dan sudah tentu, peningkatan grafik juga dilihat. Penampilan Wanzer telah banyak dipertingkatkan dan reka bentuk musuh juga telah ditambah baik. Tetapi persekitaran itu sendiri agak membosankan dan nampaknya sesuai untuk dunia pasca apokaliptik. Secara keseluruhan, secara visual, tidak banyak perubahan yang ketara di sini. Runut bunyi juga mengekalkan rasa permainan asal dan walaupun ia boleh berbunyi buruk pada masa-masa tertentu, ia membawa saya kembali ke zaman PS1 saya. Kesan bunyi juga dilakukan dengan baik dan anda boleh mendengar bunyi yang berbeza semasa pertempuran.
Secara keseluruhan, saya mempunyai masa yang baik dengan MISI DEPAN 2: Buat semula jika saya tidak menganggap negatif. Saya harap terdapat cadangan bercampur-campur dan bukannya mengesyorkan dan tidak mengesyorkan kerana beberapa perkara yang bagus membolehkan saya mengesyorkan permainan ini, tetapi beberapa masalah membuatkan saya tidak mengesyorkannya. Kerana walaupun versi yang dibuat semula ini benar-benar setia kepada tajuk asalnya, ia boleh menjadi sangat sukar bagi sesetengah orang dan juga peminat untuk menerimanya. Hakikatnya ialah MISI DEPAN 2: Buatan Semula kurang menyeronokkan berbanding pembuatan semula versi pertama. Walau bagaimanapun, saya masih mengesyorkan permainan ini kepada peminat genre (Mecha atau Tactics RPGs).