semakan Heroine Anthem Zero 2 : Scalescars Oath

Heroine Anthem Zero 2 : Scalescars Oath sudah pasti salah satu permainan paling aneh yang pernah saya mainkan dan saya tidak menyesali 32 jam yang saya habiskan untuknya. Ia merupakan peningkatan besar berbanding permainan sebelumnya dalam hampir semua cara kecuali kekurangan lakonan suara (dengan pengecualian beberapa baris pertuturan yang diulang sepanjang permainan). Ia adalah permainan yang merangkak banyak idea, semuanya dilaksanakan dengan pelbagai tahap kemahiran. Semangat di sebalik projek ini jelas dan banyak usaha telah dilakukan dengan jelas. Ini terbukti dengan seni yang indah, animasi yang cantik, muzik yang halus, naratif berbilang lapisan dan banyak sistem permainan.

Permainan ini mengambil kisah tepat di mana Sacrifice berhenti, walaupun kali ini kita dapat mengawal Shama, seorang gadis separuh manusia berambut merah. Dalam permainan pertama, beberapa tempat dan watak diulang sebagai sebahagian daripada cerita yang sama. Kemudian anda boleh bermain semula dengan watak seperti Wanin dan lil fae Mormo. Tidak lama lagi anda akan mula bertukar antara Wanin dan Shama, menggunakan haiwan peliharaan mereka untuk melawan raksasa dan menyelesaikan teka-teki. Seperti biasa, cerita dan humornya bagus dan membuatkan saya terus bermain.

Kisah Heroine Anthem Zero 2 sebenarnya sangat menghiburkan dan dialognya bagus. Terdapat beberapa isu terjemahan kecil, tetapi anda boleh memahaminya dengan cukup jelas. Ia mungkin agak panjang, tetapi itu bukan perkara yang buruk apabila kebanyakan permainan mengabaikan cerita itu pada tahap yang besar. Saya rasa permainan ini memerlukan lakonan suara dalam bahasa pemain, walaupun saya tahu ia lebih mahal. Sama ada itu atau mereka harus berhenti meletakkan teks yang berada di sudut kiri bawah. Mereka mempunyai banyak cara untuk menyatakan dialog. Sesetengahnya berada dalam kotak teks yang anda kawal, yang lain diteruskan secara automatik dan yang lain seperti “komen pantas” yang berlaku dalam teks yang disebut di atas di bahagian bawah sebelah kiri.

Sekarang mari kita bercakap tentang permainan. Dari segi kebolehan, anda mempunyai serangan ringan, serangan berat, sengkang, mengelak, bentuk super, serangan ult, kebolehan haiwan peliharaan dan pintasan item dan keupayaan. Anda juga boleh melakukan kombinasi yang berbeza. Apabila anda naik tahap, anda membuka kunci pergerakan baharu supaya permainan tidak melemparkan segala-galanya kepada anda sekaligus, tetapi pada penghujung permainan, anda berasa seperti anda mempunyai hampir terlalu banyak kebolehan.

Apa yang benar-benar meletakkan kiraan pergerakan anda melebihi kelebihan adalah kebolehan haiwan peliharaan kerana terdapat beberapa haiwan peliharaan yang berbeza dan setiap satu mempunyai segelintir kebolehan. Walau bagaimanapun, anda hanya boleh melengkapkan satu demi satu. Menukar kebolehan haiwan peliharaan adalah proses yang agak membosankan kerana anda perlu memastikan anda menukar haiwan kesayangan yang betul dan kemudian memilih keupayaan yang betul dari menu keupayaan haiwan kesayangan. Ini mengelakkan pertukaran yang kerap antara kebolehan haiwan peliharaan yang berbeza.

Kebolehan haiwan peliharaan ialah contoh yang baik untuk membincangkan platform dan aspek reka bentuk tahap keseluruhan permainan. Isu utama saya di sini ialah terdapat begitu banyak bahagian permainan di mana anda perlu menggunakan keupayaan terbang haiwan peliharaan. Pada peringkat awal permainan, anda mempunyai keupayaan untuk terbang untuk masa yang (agak lama). Selepas titik ini, reka bentuk tahap dalam permainan ini menjadi agak malas semasa banyak bahagian. Anda akan perasan bahawa banyak kawasan dalam permainan ini hanyalah sekumpulan platform yang diletakkan secara rawak di kawasan terbuka.

Ia menjadi berulang dengan cepat dan saya tidak pasti mengapa pembangun WindThunder menganggap idea yang baik untuk mereka bentuk begitu banyak kawasan dengan cara ini. Secara peribadi, saya fikir keupayaan untuk terbang tidak sepatutnya menjadi keupayaan haiwan peliharaan yang kekal. Walaupun di luar kawasan berulang permainan yang memerlukan terbang, terdapat yang lain yang tidak memerlukan terbang, tetapi anda boleh menggunakan keupayaan terbang untuk terbang ke atas semua musuh dan bahaya jika anda mahu.

Terdapat bahagian tertentu permainan yang mempunyai koridor yang lebih sempit yang menghalang anda daripada terbang melaluinya. Ini sememangnya bahagian kegemaran saya dalam permainan, itulah sebabnya saya perlu melaluinya. Untuk menyelesaikan perkara ini, saya hanya akan mengatakan bahawa saya fikir keupayaan untuk terbang hanya perlu wujud dalam senario tertentu, atau tidak sama sekali.

Saya juga harus menyebut bahawa terdapat beberapa bahagian mengejar. Saya tidak mempunyai terlalu banyak masalah dengan ini, tetapi sesetengah orang mungkin terganggu dengan bagaimana anda perlu berada dalam sempadan yang cukup dengan pergerakan anda semasa bahagian ini untuk meneruskannya. Kesilapan sedikit pun boleh menyebabkan anda terpaksa memulakan semula bahagian ini (walaupun tidak begitu panjang). Saya pasti dapat melihat bahagian ini mengecewakan bagi sesetengah orang, walaupun ia sangat jarang berlaku.

Dan akhirnya, ini semua kritikan saya terhadap Heroine Anthem Zero 2 : Scalescars Oath. Walaupun semua itu, saya mendapati ia adalah permainan yang hebat. Pertempuran sangat menarik, retorik dilakukan dengan betul, dan watak-wataknya sangat disenangi. Saya ingin menghabiskan lebih banyak masa bermain, tetapi saya mempunyai had watak. Walaupun kritikan di atas, jika anda sedang mencari RPG aksi 2D yang unik, saya pasti mengesyorkan permainan ini. Anda juga tidak perlu mengalami versi pertama untuk memahami permainan ini, kerana ia meringkaskan kebanyakan ceritanya, tetapi jika anda ingin mengetahui cerita penuh, dapatkan yang pertama. Jika itu bagus untuk anda, dan anda sedang mencari gabungan lucu novel visual, sidescroller dan RPG aksi, saya rasa Heroine Anthem 2: Scalescars Oath adalah untuk anda.

Permainan - 7
Cerita - 7
Muzik - 8
Grafik - 8

7.5

Start typing and press Enter to search