semakan Pyrene
Apabila saya terpaksa menerangkan Pyrene kepada rakan, permainan seperti Inscryption, Dead in Vinland dan Iris and the Giant terlintas di fikiran. Pyrene menonjol kerana gabungan kreatif bangunan dek dan merangkak penjara bawah tanah. Kesederhanaan awalnya adalah mengelirukan, kerana apabila kesukaran bertambah, padanan menjadi latihan sebenar dalam perancangan strategik.
Kepelbagaian wira dan pengenalan berterusan elemen dan cabaran menambahkan lapisan kerumitan yang memerlukan penyesuaian taktik yang kerap untuk terus hidup. Keseimbangan antara kesederhanaan dan kedalaman ini menjadikan permainan ini pengalaman yang mengasyikkan. Permainan ini sangat bijak dalam mekanik terasnya dan menambahkan banyak kelainan padanya.
Dalam kisah permainan ini, kita bermula sebagai Atanaya, seorang pemburu muda yang menjalani kehidupan yang tenang dalam komuniti kecilnya. Kemudian gunung muncul entah dari mana dan membebaskan raksasa. Yang terakhir akan menyerang kampung dan memusnahkannya. Dari situ, anda perlu mencari mangsa yang terselamat dahulu, kemudian perlahan-lahan mengetahui dari mana asal gunung ini dan siapa gunung ini.
Semasa larian yang berjaya, cerita akan berkembang, tetapi yang paling penting ia membenarkan biom baharu dan watak baharu yang boleh dimainkan dibuka kuncinya, dan di sinilah sentuhan ajaib terakhir permainan itu masuk. Jika sistem permainan kadnya menarik dari awal, menambahkan peraturan tambahan bergantung pada bio yang anda miliki akan memperkayakan pengalaman tersebut. Setiap bioma untuk dilalui diwakili sebagai penjara bawah tanah gaya Zelda, di mana setiap bilik sepadan dengan peristiwa (zon perang, pedagang, penempaan, dll.).
Watak lain dalam permainan juga sangat pelbagai. Anda bermula dengan umum, tetapi di antara yang lain, terdapat kelas haiwan peliharaan, seseorang yang menolak semua kad ke arah mereka bergerak, dan seseorang yang bergerak secara rawak. Semua elemen ini bergabung untuk mencipta teka-teki yang menarik di mana-mana bilik.
Bagi permainan Pyrene pula, boleh dikatakan ia adalah permainan kad di mana dek kita (serta dek musuh) membentuk papan permainan. Memukul senjata dan akhirnya pergi ke arena raksasa menyebabkan pergaduhan, di mana setiap peserta memberikan kerosakan yang sama dengan mata pukulan mereka (seperti dalam Banner Saga, sistem yang saya fikir sangat bijak). Jika HP mencapai 0, ia adalah kematian, sama ada dari raksasa, meninggalkan rampasan, atau milik anda, dan kemudian permainan berakhir.
Ciri papan ialah anda hanya boleh bergerak dari satu kad ke yang lain jika ia bersebelahan. Apabila papan kehabisan kad, atau anda tidak boleh bergerak, anda perlu menghabiskan malam mengisi padang permainan dengan kad, yang rendah jika stok anda perlu diberi pampasan dengan mata hayat. Tujuan setiap kad adalah terutamanya untuk mencipta mezbah yang membolehkan anda meninggalkan kawasan itu. Lebih banyak raksasa yang anda bunuh selepas altar muncul, lebih baik ganjaran peringkat akhir, mengetahui bahawa kos perkhemahan akan meningkat dengan setiap malam yang berlalu.
Selepas menerima kad yang mencukupi di kawasan, kad terakhir muncul. Anda boleh meninggalkannya, atau, anda boleh menghidupkannya dengan membunuh lebih banyak raksasa. Memandangkan anda akan kekurangan makanan pada ketika ini, anda mungkin perlu menambah ladang dengan menggunakan kesihatan anda. Melihat berapa banyak raksasa tambahan yang anda boleh musnahkan adalah sangat menyeronokkan dan penting untuk menang.
Secara keseluruhan, permainan Pyrene penuh dengan keputusan reka bentuk yang sangat bijak. Ia benar-benar berasa seperti permainan papan dalam cara yang terbaik, tetapi ia juga menggunakan medium permainan video untuk menolak plot ke arah baharu yang akan menjadi kesakitan sebenar untuk dilaksanakan di atas kertas. Saya rasa kekuatan terbesar permainan ini ialah setiap kawasan dan watak berbeza sama sekali. Dari segi kawasan: Di gunung, kad jatuh apabila kad di bawahnya dimusnahkan. Di dalam gua, penglihatan anda hilang melainkan anda mengambil obor. Di Hutan Gelap, anda boleh teleport ke Firefly yang mencerminkan lokasi anda.
Ambil perhatian bahawa permainan ini menawarkan mod kesukaran boleh laras sepenuhnya, anda boleh memilih kelemahan anda sedikit seperti Hades, tetapi sekali lagi ia tidak mempunyai cabaran dan ganjaran. Begitu juga, terdapat pilihan untuk membuat larian lebih mudah, yang boleh menarik untuk orang muda, dsb. Walau bagaimanapun, pilihan ini tidak dibuka dari awal Nasib baik, bagi mereka yang lapar untuk permainan, terdapat mod cabaran yang dibuka sejurus selepas itu.
Secara keseluruhan saya sangat menikmati permainan ini. Ia tidak memegang tangan anda, jadi anda akan mati secara rawak, tetapi tidak mengapa. Ini sebenarnya membuatkan saya terfikir tentang permainan gaya yang terselamat, kerana strategi kemenangan utama yang saya jalankan ialah binaan yang amat sukar ditandingi. Sebaliknya, tajuk ini tidak terlepas daripada masalah biasa genre, seperti pengulangan dan pengaruh kuat nasib. Walaupun terdapat percubaan untuk mencipta kepelbagaian dengan watak dan pengubah suai, selepas beberapa permainan ia merasakan lebih daripada itu. Namun, Pyrene ialah permainan yang menarik yang patut dicuba dan berpotensi untuk bertambah baik dari semasa ke semasa.