semakan Shieldwall
Shieldwall ialah permainan strategi yang menarik. Kelebihannya ialah anda tidak ketinggalan, anda berada di tengah-tengah aksi. Satu lagi kelebihan ialah permainan ini boleh dimainkan dalam mod berbilang pemain dan ia tidak begitu cepat membosankan kerana ia mempunyai banyak peringkat. Pada zahirnya, ia adalah permainan (kebanyakannya) menyeronokkan dengan runut bunyi yang bagus dan beberapa visual yang menarik. Walau bagaimanapun, malangnya saya tidak dapat mengesyorkan permainan ini, walaupun saya secara peribadi menyukai permainan itu dan akan berusaha untuk menyelesaikannya akhirnya. Ini akan menjadi salah satu permainan di mana anda merungut potensi yang ada.
Saya suka ciri Shieldwall bagaimana kempen permainan ini menekankan pertempuran sepanjang hayat Caesar dan cuba mencipta semula pertempuran. Saya sebenarnya, percaya atau tidak, belajar sedikit tentang sejarah melalui kempen permainan ini (ia juga mempunyai penghujung alternatif yang sangat menyeronokkan).
Kempen ini meletakkan anda sebagai jeneral Rom, Augustus Ceasar, dan memberi anda maklumat terperinci sebelum setiap pertempuran bersejarah. Ciri yang walaupun anda perlu membacanya (anda boleh melangkaunya…), saya sentiasa menghargainya, walaupun pertempuran itu tidak berlaku sama sekali mengikut sejarah. Dalam berbilang pemain, anda boleh bermain sebagai Rom, Gaul, Parsi, Mesir atau Greece dan memimpin puak anda sebagai salah satu daripada beberapa pilihan juara semasa anda cuba mengalahkan lawan anda yang bermain menentang anda dari seluruh dunia
Sesetengah misi sukar dan yang lain mudah dan anda perlu menggunakan otak anda kerana anda perlu memikirkan apa yang anda laburkan. pendapatan? askar? Atau mobiliti? Setiap orang membuat keputusan dan kesilapan mereka sendiri dengan pelaburan. Ia dibina di atas Tangkap Bendera dan sekali lagi Evryone mempunyai rasa tema yang berbeza. Adakah ia RPG? Penembak orang pertama? atau simulasi yang tidak ekonomik. Terdapat beberapa lagi tema tetapi saya akan mengambil 3 ini sebagai contoh.
Aspek terburuk dari Shieldwall ialah keseluruhan permainan berkisar tentang mengatasi musuh dan mengambil kesempatan daripada titik tercekik, tetapi kemudian meneruskan untuk mereka bentuk kebanyakan peta dalam cara yang janggal atau mustahil untuk dilakukan. Perang kebanyakannya baik. Anda tidak boleh menjadi Rambo dan memukul musuh seorang diri, anda hanya akan terkoyak dan terbunuh. Jika anda ingin mempunyai sebarang harapan untuk menang, anda mesti berpegang pada anak buah anda. Ia asas, tetapi ia berfungsi dengan baik. Melempar 20 pila ke arah musuh dan kemudian menyerang budak-budak itu adalah memuaskan. Saya rasa permainan ini boleh dilakukan dengan beberapa jenis unit lain untuk menyemarakkan pertempuran.
Saya fikir masalah utama dengan Shieldwall ialah kesukarannya. Tidak syak lagi, ini adalah antara permainan paling sukar yang pernah saya mainkan. Saya kini dalam Battle of Dyrrhachium (atau semasa saya memulakannya, Battle of Diarrhea Design) dan terpaksa pergi buat seketika.
Saya terpaksa menggunakan panduan untuk kebanyakan peringkat kerana niat pereka peringkat pada tahap tertentu tidak jelas. Selepas menyelesaikan 3 pertempuran pertama, anda dengan cepat menyedari bahawa permainan itu menjadi campuran RNG dan percubaan dan kesilapan. Sebagai contoh, dengan reka bentuk Battle of Diarrhea, anda perlu berhadapan dengan dua musuh yang cepat menyerang anda selepas mara, dan anda mempunyai sepasang lastik penembak tepat yang mengebom anda secara berterusan. Mengecewakan di luar kepercayaan.
Pertempuran sering berubah menjadi berlari mengelilingi peta untuk menangkap bendera sambil kehilangan bendera anda kepada musuh. Apabila anda melawan musuh, nampaknya mereka boleh menyekat dan menepis pukulan anda dengan mudah. Jika anda entah bagaimana berjaya mengalahkan mereka dalam pertempuran terbuka, malangnya bagi anda, mereka kini telah muncul semula di bendera terdekat mereka dan mempunyai wang untuk mengeluarkan semula seluruh tentera mereka. Jadi anda perlu berundur ke bendera anda untuk mendapatkan semula lelaki anda dan tiada kemajuan dibuat.
Secara visual, saya suka gaya seni permainan yang agak keren, dan muziknya membuatkan anda bersemangat seperti seorang askar Rom yang berjuang untuk kegemilangan Republik.
Untuk membuat kesimpulan; Walaupun apa yang saya tulis, saya suka Shieldwall, dan saya percaya tulang-tulang itu ada untuk apa yang boleh menjadi permata sebenar wargame purba yang kecil. Malangnya, terdapat terlalu banyak kelemahan untuk saya mengesyorkan ini. Saya hanya akan membeli permainan ini jika anda tahu perkara yang anda hadapi dan walaupun terdapat kelemahan permainan, anda fikir anda akan memimpin pasukan kecil anda sendiri dalam beberapa jam keseronokan pertempuran. Permainan ini menyeronokkan dan sangat mengecewakan – dan ia tidak mengambil masa yang lama untuk kekecewaan permainan hilang keseronokan.