semakan Unleaving

Unleaving ialah permainan yang bermula dengan adegan kanak-kanak berambut merah duduk di tepi tebing sambil memerhati dan mengikut daun yang gugur dari dahan pokok yang mati. Pada halaman Xbox Store, genre permainan digambarkan sebagai “platformer teka-teki yang didorong oleh naratif,” dan itu tidak salah, ia lebih sinematik daripada hanya melihat platformer teka-teki perkataan dan mengharapkan banyak teka-teki. Seperti Little Nightmares atau GRIS, tidak terdapat banyak bahagian yang anda benar-benar menyelesaikan teka-teki, kesukaran platforming adalah ringan, dan ia adalah permainan yang bergantung pada suasana dan visual berbanding permainan yang dinamik.

Memandangkan saya tidak begitu tidak menyukai gaya tersebut, permainannya tidaklah membosankan, tetapi jika anda benar-benar tidak menyukai gaya tersebut, saya benar-benar tidak mengesyorkan bermain permainan ini. Malah, Unleaving cukup kabur untuk digambarkan sebagai permainan video penuh, memfokuskan pada “imej berwarna-warni dan ekspresi media” dan bukannya “kebolehmainan.”

Di sini kita mengikuti kisah seorang kanak-kanak yang, pada penghujung keputusasaan, melihat daun yang gugur dan ditarik ke dunia fantasi. Apabila anda menjalankan Unleaving buat kali pertama, ia berkata pada skrin: “Ia berdasarkan kira-kira 1000 lukisan menggunakan pensel/grafit/akrilik dan merupakan perjalanan artistik dengan pelaksanaan skrin latar belakang, objek dan animasi.

Berdasarkan imej, jika anda melihat dengan teliti pada latar belakang, anda boleh melihat dengan jelas tanda berus dan kombinasi warna, walaupun kanvas kelihatan dicat dalam satu warna, seperti latar belakang lukisan landskap Bagi objek – seperti kincir angin yang muncul di permulaan permainan atau lembu yang muncul di tengah – Saya fikir mereka dicat dengan baik dan diekspresikan menggunakan pensel sebagai medium Ia mesti memerlukan banyak usaha untuk terus melukis latar belakang dan objek yang muncul dalam permainan, dan ia bukan mudah untuk menyatakan lukisan ini dalam animasi.

Memang benar bahawa latar belakang permainan berwarna baik, tetapi sukar untuk mengatakan bahawa terdapat banyak butiran yang menarik perhatian atau menarik perhatian. Memang mudah untuk dilihat dengan mata, seperti melihat lukisan landskap kosong, tetapi itu tidak bermakna terdapat cukup bahagian dalam gambar untuk menarik perhatian. Berita baiknya ialah suasana latar belakang dan objek yang muncul sentiasa berubah semasa permainan berlangsung, jadi ia lebih baik daripada terperangkap dalam penjara monokromatik dari awal hingga akhir seperti beberapa permainan lain. Apa yang lebih mengecewakan di sini ialah animasi objek permainan tidak lancar dan dinyatakan dengan sangat kaku, jadi terdapat kekecewaan dalam arah.

Di bahagian mendengar, alat muzik bertali mendominasi muzik, yang ringkas dan mengekalkan suasana tenang permainan. Namun, aspek pendengaran jauh lebih mengecewakan daripada aspek visual di atas. Bunyi alat rentetan itu sendiri bagus tetapi rentetannya tidak dipotong dengan baik, sehingga di beberapa bahagian bunyinya keras dan kepelbagaian muziknya tidak begitu kaya, jadi selepas permainan tamat, muzik latar belakang permainan telah dimainkan. Ia tidak meninggalkan kesan yang baik di fikiran saya seperti gambar yang tidak dapat saya lakukan. Di samping itu, bunyi muzik latar belakang dan kesan bunyi bertembung antara satu sama lain kerana cara bunyi itu disediakan.

Memandangkan genre permainan “Unleaving” pada akhirnya adalah platformer teka-teki, permainan ini terdiri daripada teka-teki mudah dan menyelesaikannya untuk bergerak secara semula jadi ke bab seterusnya. Bagi teka-teki, sukar untuk mengatakan ia dibuat dengan baik, tetapi idea dalam beberapa teka-teki itu tidak terlalu buruk. Semasa permainan berlangsung, terdapat bahagian di mana anda menyelesaikan teka-teki dan cebisan cerita didedahkan sedikit demi sedikit, tetapi tidak cukup untuk mengatakan bahawa kedua-dua bahagian ini menambah daya tarikan unik permainan.

Sekarang saya pasti sesetengah orang akan terharu dengan Unleaving, terutamanya mereka yang sukakan lebih banyak cerita naratif, tetapi pada pendapat saya, terdapat banyak permainan yang melakukannya dengan lebih baik dan mempunyai tawaran permainan yang lebih menarik Permainan seperti Gris, INMost atau Unravel dalam konteks ini atau saya juga boleh menambah Limbo dan INSIDE pada ini. Unleaving sebenarnya membezakan dirinya dengan seninya, tetapi itu sahaja. Selain daripada itu, saya rasa tidak banyak yang menjadikan permainan ini mesti dimainkan.

Terdapat sedikit keseronokan di kiri dan kanan, tetapi sekali lagi, tarikan utama adalah seni, bukan permainan. Walau bagaimanapun permainan indie, walaupun mereka yang telah hilang markah, masih layak mendapat sokongan kami dengan harapan mereka boleh berkembang dan bertambah baik dalam usaha seterusnya. Jika Orangutan Matter Studios mencuba tajuk lain dengan gaya seni yang serupa, saya dapat melihat ia berpotensi bersaing dengan rakan sebayanya, tetapi pada masa ini malangnya ia tidak cukup menarik untuk disyorkan. Secara peribadi, saya fikir komponen permainan ini tidak buruk, tetapi dari segi kesempurnaan, hasilnya adalah campuran yang tidak baik.

Permainan - 6
Cerita - 7
Muzik - 5.5
Grafik - 6.5

6.3

Start typing and press Enter to search