semakan Uragun

Uragun – walaupun tetapan futuristiknya – ialah penembak atas-bawah yang sangat lama (atau penembak atas-bawah, atau “shmup” atau apa sahaja yang anda mahu panggil), di mana anda mengawal kereta biru Dan memusnahkan gelombang yang tidak berkesudahan rasuah merah dari latar langit dystopian Hong Kong ke hutan bersalji di Washington State. Ia adalah permainan yang kukuh dengan beberapa ciri menarik. Grafiknya sangat bagus dan santai, gayanya ringkas dan tidak sesak – anda boleh mencari semua yang perlu anda lihat dengan mudah. Kawalan adalah mudah dan berfungsi dengan baik.

Anda adalah robot dan anda perlu melawan perkataan yang rosak untuk mengetahui apa yang berlaku kepada manusia. Cerita ini ditambah dengan cara yang bagus yang memberi anda ruang untuk meneroka atau mengabaikannya. Tetapan kesukaran adalah bagus, terutamanya kerana anda boleh menukar kesukaran semasa permainan anda.

Seperti kebanyakan shmups, permainan Uragun menekankan refleks kedutan cepat, jadi bersedia untuk berlari untuk hidup anda melawan berpuluh-puluh jenis musuh, dari yang kecil dan pantas kepada yang besar dan berkuasa. Atribut yang sama boleh digunakan pada senjata anda – senapang patah dan minigun kedua-duanya pandai mengemop musuh dengan cepat dalam jarak dekat, manakala anda mungkin mahu memasangkan setiap satu dengan pelancar roket jarak jauh yang lebih perlahan Atau senapang rel jarak jauh yang lebih perlahan dan lebih panjang.

Setiap senjata di sini adalah seimbang sempurna, menyeronokkan untuk digunakan, dan lebih menyeronokkan untuk dinaik taraf. Betul, semasa anda maju melalui setiap peringkat – tiada satu pun yang bertahan lebih daripada lima minit – anda akan menjumpai cincin gaya Sonic kecil atau “intel” yang anda kumpulkan dan kemudian gunakan untuk menaik taraf setiap satu Peningkatan adalah bagus dan hanya boleh dibeli selepas kematian. Walaupun mengumpul sumber yang diperlukan untuk mereka agak lama. Nasib baik, senjata api bukan satu-satunya cara serangan anda, kerana Uragun mempunyai sumber “panas” yang menghubungkan kedua-dua serangan khas dan penyembuhan.

Apabila ia datang kepada dunia permainan (tahap dan reka bentuk persekitaran), Uragun, dengan sewajarnya, membawa anda ke seluruh dunia. Walau bagaimanapun, kesan keseluruhan daripada ini akhirnya berasa hampa, kerana setiap kawasan pada asasnya hanyalah cengkerang yang lain – contohnya, North Cascades bermain seperti Barcelona dengan salji sekaki, dan Hong Kong sebenarnya hanyalah Barcelona di atas bumbung. . Untuk memulihkan perasaan ini, saya ingin melihat pembangun menambahkan beberapa interaksi alam sekitar – izinkan saya menembak gunung yang dilitupi salji untuk menimbus musuh dalam runtuhan salji, atau mengaburkan pergerakan musuh dengan ribut pasir.

Seni permainan ini kelihatan hebat, warna, persekitaran dan reka bentuk watak sangat bagus (saya terutamanya suka tahap Hong Kong kerana kontras tangkapan anda, AI jahat dan latar belakang benar-benar harmoni). Kesan bunyi selalunya bagus juga, serangan anda biasanya mempunyai maklum balas audio dan visual yang kukuh yang diimbangi oleh reka bentuk bunyi yang melebihi purata.

Secara keseluruhannya, Uragun ialah mekanisme yang agak menyeronokkan dengan pergerakan yang baik dan pilihan penyesuaian senjata, kawalan menggunakan pad permainan gaya berkembar, dan responsif yang berpatutan. Anda boleh memegang dua senjata pada satu masa (dan senjata yang anda temui di dunia boleh dibuka kunci untuk kegunaan masa hadapan di pangkalan rumah anda). Tidak banyak pilihan senjata, tetapi mod boleh mempengaruhi cara setiap satu berfungsi, dan anda boleh menyesuaikannya mengikut gaya anda.
Sesetengah tahap adalah cabaran sebenar, contohnya, saya suka mempunyai bar tenaga penuh semasa menjejak semula dan juga dapat melihat berapa banyak nyawa dan koleksi yang saya ada dalam menu jeda. Namun, saya ingin mengesyorkan permainan ini, tetapi terus terang, memaksa elemen penyangak ke dalamnya adalah idea paling buruk yang saya boleh bayangkan. Cuma mekanik ini sahaja nampaknya sangat tidak masuk akal sehingga merosakkan keseluruhan pengalaman.
Nampak tak ada kemajuan. Tiada ganjaran atau kemajuan yang bermakna, tiada “binaan” yang boleh anda lancarkan, dan “pertambahan kuasa” yang sebenarnya anda perolehi bukan sahaja sangat sedikit, tetapi tidak merasakan ganjaran langsung. Pada ketika saya berlari selama satu setengah jam (seluruh permainan dari awal hingga akhir) saya tidak berasa lebih kuat daripada gear permulaan saya. Terdapat beberapa asas yang hebat di sini. Permainan utama (terutama pergerakan dan menembak) sangat lancar dan memuaskan. Tetapi secara asasnya mengubah keseluruhan gelung permainan semasa akses awal adalah mengerikan. Uragun tidak ada yang istimewa, terdapat banyak permainan seperti itu. Tetapi untuk apa permainan ini mahu menjadi, ia berfungsi dengan baik.
Permainan - 7.5
Cerita - 6.5
Muzik - 7
Grafik - 8

7.3

Start typing and press Enter to search