semakan Kingdom Rush

Genre pertahanan menara ialah salah satu gaya yang paling popular dan menarik dalam dunia permainan video, yang digunakan buat kali pertama pada permainan mudah alih. Populariti semasa gaya ini adalah hasil kejayaan karya seperti siri Bloons TD atau permainan lain seperti Anomaly pada mudah alih. Sudah tentu, elemen serupa dalam genre ini sebelum ini digunakan dalam mod permainan Warcraft 3 pada PC atau permainan lama dan menarik seperti Grow Castle pada mudah alih. Pada tahun 2011, satu tajuk daripada genre pertahanan menara yang dipanggil Kingdom Rush telah dikeluarkan untuk platform mudah alih, yang membuat banyak bunyi dan dapat menarik peratusan pemain yang sangat tinggi.

Berikutan kejayaan besar permainan ini, penciptanya, Ironhide Game Studio, memutuskan untuk mengeluarkan versi permainan ini untuk PC pada tahun 2014, yang sekali lagi berjaya menjadi antara tajuk paling popular dalam genre ini. Akhirnya, pada 25 Januari 2023, pelabuhan permainan pertahanan menara mudah alih klasik ini telah dikeluarkan untuk konsol Xbox. Walaupun Kingdom Rush pada asalnya dikeluarkan sebagai permainan mudah alih dan kini tersedia untuk Xbox, peralihan daripada skrin sentuh kepada pengawal berfungsi dengan baik dan merupakan pelabuhan yang hebat dari studio.

Ia adalah permainan fantasi yang lucu, dengan semua klise yang anda jangkakan, dan ia adalah permainan yang menakjubkan yang sekurang-kurangnya perlu dicuba oleh sesiapa yang menyukai permainan pertahanan menara. Jumlah kandungan berkualiti yang baik dan kamera artistik yang menakjubkan dengan mudah mengesyorkan ini. Dalam permainan Kingdom Rush, seperti tajuk lain dalam genre yang sama, anda perlu mencipta struktur pertahanan di laluan musuh, dan selepas beberapa ketika anda akan mendapat akses kepada watak wira yang secara automatik menggunakan serangan dan kebolehan mereka untuk memusnahkan musuh. Watak heroik ini termasuk pelombong kerdil, raja gemuk di atas kerusi sedan yang membaling makanan dan minuman, ratu ais dan peragawati yang menunggang sepasang kaki robot. Jika anda ingin berseronok dan berasa selesa pada kesukaran yang lebih rendah, pilih permainan ini, walaupun anda tidak berminat dengan permainan atau strategi pertahanan menara dan semua itu, kerana Kingdom Rush secara keseluruhan adalah permainan yang sangat menyeronokkan untuk dimainkan. Anda pasti akan menyukainya dan menikmati pengalaman itu.

Dari segi permainan, tiada apa-apa yang mengejutkan secara mekanikal dalam Kingdom Rush, kerana ia adalah tajuk pertahanan menara yang strategik, dan berbanding beberapa tajuk lain dalam genrenya, ia adalah pertahanan menara dengan mekanik yang sangat mudah. ​​Memang, tidak banyak. menara untuk dipilih dan banyak laluan naik taraf, tetapi saya katakan ia berada pada tahap yang tinggi dari segi variasi pentas. Menara ini terdiri daripada pemanah biasa, berek, ahli sihir dan artileri, yang tidak ada yang menarik jika anda bertanya kepada saya, tetapi dilakukan dengan sangat baik.

Walau bagaimanapun, hanya kerana permainan ini kelihatan seperti kartun, jangan fikir ia mudah untuk dimainkan, walaupun dalam mod biasa, melebihi sepertiga pertama permainan, peringkatnya sangat mencabar dan memerlukan anda menggunakan strategi yang sesuai. Malah, permainan permainan ini lebih sukar daripada yang anda bayangkan. Eksploitasi membina menara anda dipertingkatkan dengan peningkatan yang anda peroleh, yang boleh diedarkan semula secara bebas. Anda juga boleh memilih wira yang hendak digunakan dalam setiap peringkat yang boleh membuat perbezaan antara hasil yang berjaya dan kegagalan yang dahsyat. Satu lagi kemahiran utama ialah memanggil gelombang musuh lebih awal, yang memberi ganjaran kepada anda dengan beberapa syiling untuk kos bangunan anda dan pengurangan ejaan cooldown.

Seperti kebanyakan permainan pertahanan menara, Kingdom Rush mempunyai grafik yang cantik. Pada pandangan pertama, saya tidak pasti sama ada saya akan menyukai bunian kecil, tetapi saya tidak lama lagi menjadi menyukai mereka. Secara peribadi, saya suka gaya seni francais ini dan tidak mungkin anda akan menemui pemain yang tidak bersetuju dengan saya, kerana karya seni dan kesan visual permainan ini mengagumkan untuk pemain yang tidak pernah memainkan tajuk dalam genre pertahanan menara. Dan, memainkan peranan penting dalam mencipta pengalaman pertama mereka. Seni itu mempengaruhi segala-galanya sepanjang permainan dan dilakukan dengan sangat baik dan kudos kepada Ironhide Game Studio untuk itu.

Walaupun kebanyakan ruang skrin ditumpukan kepada perspektif neutral yang kelihatan sia-sia, saya fikir ini berbalik kepada asal-usul permainan pada telefon mudah alih dan tablet, supaya apabila anda meleret jari anda, anda menolak skrin kecil, anda memerlukan banyak ruang. Nasib baik, tiada “pay-to-win” dalam tajuk ini. Muziknya mempunyai sedikit mood yang mencabar dan sesuai dengan permainan. Menara didengari dalam frasa kecil apabila mereka meningkatkan pengkhususan, yang sangat bagus.

Kingdom Rush ialah salah satu permainan pertahanan menara paling menyeronokkan yang pernah saya mainkan. Setakat mekanik permainan, ini hanyalah satu lagi permainan pertahanan menara tanpa dinamik sebenar atau inovatif. Tetapi sesuatu tentang gaya seni, animasi dan skap bunyi menghasilkan gabungan yang baik yang tidak dapat dinafikan sangat menarik. Secara keseluruhan, permainan ini sangat menghiburkan dan penuh dengan watak lucu. Ini adalah permainan Tower Defense terbaik yang pernah saya mainkan sejak Defense Grid 1&2. Tidak syak lagi, permainan ini harus ditambahkan ke perpustakaan mana-mana peminat Tower Defense.

Permainan - 9.5
Cerita - 9.5
Muzik - 9
Grafik - 10

9.5

Start typing and press Enter to search