semakan Onion Assault
Hörberg Productions ialah salah satu studio permainan terkenal dalam bidang membangunkan tajuk platformer 2.5D, yang pengasasnya ialah En. Berto Hörberg, yang mempunyai kemahiran istimewa dan luar biasa dalam mereka bentuk permainan genre ini. Dia menunjukkan bakatnya dengan mencipta siri permainan Gunman Clive yang popular dan kini dia telah mula mencipta tajuk baharu yang serupa dengan siri ini iaitu Onion Assault. Yang ini sangat serupa dengan versi AS Super Mario Bros 2 (aka Doki Doki Panic) kerana anda sedang melakukan beberapa mengangkat dan membaling.
Lebih baik lagi, jika anda pernah bermimpi untuk mengalami tajuk hibrid baharu permainan indie Nintendo Darling Gunman 5 dengan versi barat Super Mario Bros. 2, maka Onion Assault mungkin permainan impian anda. Ia menawarkan satu siri tahap yang mencabar, bos gergasi dan banyak bawang, semuanya dengan penggilap tandatangan pembangun Berto Horberg, yang terkenal dengan kerjanya dalam permainan popular Mechstermination Force, Gunman Clive dan Super Punch Patrol.
Jika anda telah bermain permainan Hörberg Productions yang lain, anda tahu perkara yang anda cari dan perkara yang anda perolehi dalam Onion Assault: permainan yang menggabungkan formula hit 2D klasik dengan grafik 3D yang cantik, reka bentuk tahap mencabar (tetapi pada umumnya adil) ) dan kemas kini wira yang menggantikan kekurangan mereka. Sama seperti saya menyukai siri Gunman Clive beberapa tahun yang lalu, Onion Assault mempunyai semua ciri reka bentuk permainan yang hebat: gaya seni yang cantik, permainan yang sempurna dan reka bentuk tahap yang pelbagai dan imaginatif. Seperti biasa pembangun ini mencipta permata tersembunyi yang menakjubkan yang patut duduk bersama karya agung pembangun indie yang hebat.
Permainan baharu ini ialah platformer pandangan sisi 2D di mana cara utama untuk mengalahkan musuh adalah dengan menarik bawang keluar dari tanah dan membaling bawang tersebut ke arah musuh, atau mengambil dan membaling musuh sendiri. Ini adalah premis yang sangat mudah dan pelaksanaannya hebat. Ia mengawal dengan baik, muziknya menarik, reka bentuk tahap sangat baik dan visualnya ringkas dari segi gaya dan mudah dipandang mata.
Kemajuan dalam permainan dibahagikan kepada empat dunia, setiap satu mengandungi empat peringkat berasingan, yang terakhir adalah terkenal untuk pertempuran bos. Secara mekanikal permainan ini sangat mudah, set pergerakan anda terdiri daripada butang larian, butang lompat dan keupayaan untuk mengambil item dari bawah anda. Ini boleh digunakan untuk mengambil barang dari tanah, biasanya bawang, atau untuk mengambil musuh sambil duduk di atasnya.
Apabila tahap berkembang, jenis item yang anda boleh tarik keluar, serta penggunaan item lain, berkembang. Contohnya, anda mungkin perlu memasukkan bawang ke dalam laras meriam perang untuk menembaknya sebagai peluru perang ke dinding atau kunci yang boleh pecah di luar jangkauan anda, seperti bom yang boleh memusnahkan halangan atau musuh yang sukar. Tetapi jika tidak digunakan dalam serangan teknikal dari hadapan, ia akan meletup tidak lama lagi. Dari segi prestasi dan kawalan, Onion Assault pada dasarnya adalah sempurna, kualiti imej adalah jelas sama ada bermain dalam mod Dodge atau dalam mod Pegang Tangan, saya tidak pernah melihat kadar bingkai menurun di bawah sasaran 60fpsnya.
Hakikat bahawa permainan ini dibuat khusus untuk Nintendo Switch terbukti dalam prestasi teknikalnya, reka bentuk seni kelihatan kebanyakannya bersih dan sering meniru tarian berirama siri Super Mario Bros yang baharu. Syiling musuh dan kepingan persekitaran bergerak dalam harmoni yang sempurna dengan muzik di setiap peringkat. Perkara terburuk yang boleh saya katakan tentang seni ialah terdapat tema tahap tertentu yang kelihatan sedikit hambar, manakala yang lain dipaparkan dengan baik. Tetapi di mana Onion Attack berada pada tahap terbaik, memisahkan dirinya daripada inspirasi Super Mario Bros 2 yang jelas, adalah dalam pergaduhan bos. Bos pada umumnya adalah mesin yang besar, sesetengah anda perlu memanjat di atasnya untuk mengambilnya dan membuangnya untuk merosakkannya, yang lain memerlukan anda mengambil item dari persekitaran untuk melawannya, masing-masing unik dan realistik. Pergaduhan itu sangat menyeronokkan sehingga dikatakan tidak mudah.
Sebagai seseorang yang sentiasa mendambakan untuk mengalami sekuel sebenar Super Mario Bros. 2, Saya sangat berterima kasih kepada Onion Assault kerana memenuhi hasrat saya. Bukan sahaja permainannya benar-benar bergaya dan dilakukan dengan sangat baik, tetapi estetiknya diilhamkan oleh gaya kartun 90-an, yang merupakan sesuatu yang sudah lama tidak kita lihat. Permainan ini sememangnya salah satu permainan platformer 2D yang hebat dan saya mengesyorkan menyokong pembangun ini bukan sahaja untuk permainan yang menakjubkan ini tetapi untuk banyak permainan lain.