semakan SPACE ACCIDENT
Penerokaan dan penyelesaian teka-teki dalam ruang yang tidak terhingga sentiasa dianggap antara genre kegemaran saya dalam permainan video, dan atas sebab ini, saya serta-merta mengalami sebarang tajuk dengan tema ini. Dalam konteks ini, saya boleh menyebut siri permainan Portal, yang merupakan antara permainan teka-teki orang pertama yang paling diingati dengan tema angkasa, dan saya sentiasa mengingatinya dengan penuh kasih sayang.
Semasa saya menyemak imbas kedai Steam, permainan indie yang dipanggil SPACE ACCIDENT menarik perhatian saya kerana, mengikut penerangan, ia adalah apa yang saya tunggu selama bertahun-tahun. Ini ialah permainan teka-teki 3D yang dibuat dengan baik dengan tema angkasa yang mempunyai grafik yang hebat dan teka-teki yang sangat menarik. Malah mempunyai plot yang sangat menghiburkan.
Space Accident ialah permainan penyelesaian teka-teki yang hebat yang ditetapkan pada kapal angkasa besar yang nampaknya menuju ke Callisto. Protagonis cerita ialah Andy Freeman, seorang juruteknik kejuruteraan pada kapal angkasa Zeus-M700, yang dihantar ke bulan Musytari untuk tujuan penjajahan. Tetapi perkara tidak selalu berjalan mengikut perancangan… Dia seorang jurutera yang cemerlang dan berdedikasi yang memainkan peranan penting dalam kejayaan pelancaran kapal angkasa Zeus-M700. Kepakarannya dalam teknologi kapal angkasa dan perhatian terhadap perincian menjadikannya ahli kru yang sangat diperlukan.
Keghairahan Andy untuk penerokaan angkasa lepas dan komitmennya yang tidak berbelah bahagi kepada misi itu menjadikannya seorang tokoh yang memberi inspirasi dalam misi itu. Perjalanan Andy ke bulan Musytari adalah panjang dan berbahaya, tetapi sikap optimis dan kemahiran menyelesaikan masalahnya mengekalkan semangat kru. Dia menghadapi pelbagai cabaran dan kegagalan teknikal sepanjang perjalanan, tetapi dia tidak pernah goyah. Keupayaan Andy untuk berfikir dan menghasilkan penyelesaian yang inovatif menyelamatkan misi terakhirnya daripada potensi bencana.
Bagaimanapun, apabila sampai ke destinasi, anak kapal menemui halangan yang tidak dijangka yang mengancam kejayaan penjajahan. Persekitaran bulan yang keras memberikan cabaran yang tidak dijangka yang menguji daya tahan anak kapal. Seorang jurutera mahir, Andy cepat menyesuaikan diri dengan keadaan baharu dan mencari cara untuk mengatasi halangan. Sepanjang perjalanan, Andy menunjukkan kualiti kepimpinan yang luar biasa. Dia sentiasa ada untuk memotivasikan anak kapal yang lain dan memberi bimbingan dan sokongan kepada mereka dalam masa sukar. Sikap positif dan keupayaannya untuk kekal tenang di bawah tekanan agak berkesan dalam memastikan semua orang fokus pada objektif misi.
Jika anda pernah mengalami permainan seperti Portal atau The Talos Principle, anda akan terbiasa dengan permainan umum SPACE ACCIDENT. Jika tidak, anda akan menghadapi banyak cabaran. Penyelesaian teka-teki melibatkan mekanik yang agak asas: mengarahkan rasuk tenaga, meletakkan objek dan portal, dan objek untuk dilalui, rasuk atau gabungan ini. Walaupun ini kedengaran mudah, ia menjadi sangat sukar, terutamanya kerana tiada petunjuk atau petunjuk tentang mana-mana mekanik. Permainan ini penuh dengan mekanik baharu dan klasik dan kelihatan sangat mudah, tetapi mempunyai banyak kerumitan. Dalam kebanyakan kes, anda perlu berinteraksi dengan persekitaran anda menggunakan suis, kotak dan pancaran laser untuk menyelesaikan teka-teki.
Kesukaran permainan Kemalangan Angkasa adalah sangat sukar untuk pemain yang tidak mengetahui mana-mana mekanik. Sudah tentu, melalui percubaan dan kesilapan, mekanik ini boleh ditemui: suis atau platform yang menukar halangan “daya” dari satu warna ke warna lain (atau pintu terbuka). Apabila penghalang berwarna biru, kuning atau hijau, apa yang dibenarkan untuk dilalui. Cara mengarah (dan membelah) pancaran tenaga. Dengan menyelesaikan kawasan, kawasan baharu dengan teka-teki yang lebih kompleks dibuka kuncinya. Walaupun pembangun berusaha keras untuk mencipta teka-teki yang mempunyai “satu” penyelesaian yang betul, mereka tidak memikirkan setiap situasi yang mungkin. Pemain berkemungkinan memasuki kawasan yang tidak diniatkan oleh pembangun dan ini boleh mengakibatkan pemain terperangkap di kawasan yang tiada jalan keluar selain menamatkan permainan.
Grafik permainan ini dibuat dengan baik, terutamanya memandangkan harganya. Segala-galanya dalam permainan sepadan dengan tema dan visual serta prestasinya sangat bagus. Bunyinya juga sangat bagus, tetapi beberapa daripadanya mungkin mempunyai julat dinamik yang sangat tinggi, contohnya, volum peranti volum rendah sangat rendah sehingga memotong bunyi dan dimainkan pada pembesar suara bass.
Secara keseluruhannya, saya mengesyorkan SPACE ACCIDENT kepada semua peminat permainan seperti Portal yang mempunyai teka-teki berasaskan fizik dan tiada pertempuran, di mana anda perlu menyelesaikan teka-teki untuk menguji logik anda, berfikir di luar kotak, Bertindak pantas dan gunakan kemahiran anda. Sebenarnya Space Accident ialah permainan pendek dan beberapa teka-tekinya memang sukar, tetapi pada masa yang sama ia membuatkan anda berfikir untuk masa yang lama dan mencari penyelesaian, dan itulah sebabnya permainan ini sangat berbaloi dengan masa anda.