Bekas pekerja Square Enix dan pencipta Sonic telah ditangkap

Pencipta sonik dan bekas pekerja Square Enix Yuji Naka telah ditangkap kerana disyaki berdagang orang dalam.

Yuji Naka, bekas pekerja Square Enix dan pencipta watak Sonic the Hedgehog yang popular, telah ditangkap kerana disyaki berdagang orang dalam. Laman web Jepun FNN melaporkan hari ini bahawa Pejabat Pendakwa Raya Daerah Tokyo telah menahannya berhubung kes yang melibatkan kerjasama Square Enix dengan pemaju Jepun Aiming.

Pada masa perjanjian antara kedua-dua syarikat untuk membuat Dragon Quest Tact, permainan spin-off mudah alih siri lakonan legenda oleh Aiming, Naka masih merupakan pekerja Square Enix dan dikatakan telah memegang 10,000 saham dalam studio bernilai 2.8 juta yen. Dia membeli permainan itu dengan harga $20,000 sebelum ia diperkenalkan.

Media ini selanjutnya melaporkan bahawa Taisuke Sasaki dan Fumiaki Suzuki, dua lagi bekas pekerja Square Enix yang ditahan semalam, telah membeli 162,000 saham bersamaan 47.2 juta yen, atau $337,250. Pada pendapat ketiga-tiga orang ini, mereka telah membeli studio tersebut selepas pengenalan permainan Dragon Quest Tact dengan harapan dapat meningkatkan nilai saham studio tersebut. Tidak jelas sama ada mereka telah menjual saham mereka atau tidak.

Naka berpisah dengan Square Enix pada Jun 2021, beberapa bulan selepas pelancaran permainan Balan Wonderworld yang gagal. Bagaimanapun, dia sendiri mendakwa di Twitter bahawa hampir 6 bulan sebelum pelepasan permainan, dia telah menarik diri daripada jawatan pengarah kerja ini dan telah memfailkan saman terhadap Square Enix untuk menyelesaikan pertikaian antara pihak.

Start typing and press Enter to search