semakan Class of Heroes: Anniversary Edition
Pada pandangan pertama, Class of Heroes ialah perangkak penjara bawah tanah gaya RPG yang comel, tetapi di bawah estetika Moe adalah perjalanan tegar yang diilhamkan oleh sihir. Ini adalah remaster hebat bagi tajuk PSP yang tidak diterima baik pada zamannya. Sebagai seseorang yang telah menamatkan versi PSP permainan ini, Edisi Ulang Tahun adalah peningkatan yang pasti berbanding yang asal dalam banyak cara sehingga saya tidak tahu di mana untuk bermula.
Kelajuan animasi/menu yang lebih pantas, tutorial yang lebih baik, runut bunyi yang boleh disesuaikan, sedikit ciri kualiti hidup seperti autowalk dan mod kesukaran tambahan – terdapat banyak perkara yang berlaku dalam Edisi Ulang Tahun untuk mewajarkan membelinya. Permainan ini, bersama-sama dengan versi kedua, adalah perangkak penjara bawah tanah di mana anda bergerak melalui peringkat blok demi blok, melukisnya (secara automatik) semasa anda pergi.
Ini ialah RPG Dungeon Crawler tegar. Anda membentuk parti sehingga enam orang (tiga di hadapan, tiga di belakang), melengkapkan mereka, dan menyelam ke dalam penjara bawah tanah. Jadi jika anda tidak pernah memainkan tajuk DRPG sebelum ini, saya akan mengesyorkan Labyrinth of Zangetsu terlebih dahulu sebelum mencuba Class of Heroes: Anniversary Edition, kerana ia mengajar semua asas permainan DRPG dengan cara yang paling mesra. Siri ini lebih menekankan permainan daripada cerita. Juga apabila RNG terkena ia tidak mencengkam tangan anda dan memukul dengan sangat kuat. Perkara sebaliknya juga benar: jika RNG memihak kepada anda, anda akan berjaya.
Premis Class of Heroes: Anniversary Edition cukup menarik di permukaan: anda bermain sebagai pelajar baharu di Particus Academy yang mesti menjadi pengembara yang dikenali oleh sekolah itu. Untuk mencapai matlamat ini, anda, bersama pelajar lain, mesti mencipta parti yang mencabar, memperoleh banyak pengalaman, dan meningkatkan kemahiran anda di dalam dan di luar sekolah. Walau bagaimanapun, kisah permainan ini tidak mempunyai banyak kedalaman dan tidak cuba mencipta pengalaman yang unik dan mengasyikkan.
Saya cadangkan anda menyelesaikan semua misi cerita (dikategorikan sebagai kelas) di papan kenyataan di perpustakaan. Ia memberi anda maklumat penuh tentang mekanik permainan, cerita (perlumbaan yang serasi, yang penting dari segi permainan) dan membuka kunci lokasi untuk maju.
Dari segi permainan, Class of Heroes membolehkan anda menganjurkan pesta 10 perlumbaan dan 15 era berbeza. Kelajuan keseluruhan permainan adalah sangat tinggi. Seperti lebih daripada dua tiga kali cepat. Anda boleh menavigasi melalui menu dan peta (kedua-duanya sering anda lakukan) dengan cepat. Sekarang anda tidak lagi berurusan dengan menu simpan PSP yang perlahan, menyimpan juga mudah. Seperti Disgaea, anda tidak perlu pergi jauh (iaitu menjelma semula) untuk mengalahkan permainan. Selagi anda boleh bertahan dan menangani banyak kerosakan kepada bos sebelum mereka memusnahkan anda, anda akan mencapai pengijazahan dalam permainan anda (akhir cerita utama). Dan ya, ada aftergame jika anda mahu pergi lebih jauh.
Pada mulanya, hanya tiga anggota hadapan anda boleh menyerang dan yang lain mempertahankan atau menggunakan Breath/Spels. Ini adalah biasa. Anda pasti mahu mengisar untuk mendapatkan bahan dan emas (G) di salah satu daripada tiga penjara bawah tanah pertama untuk menyediakan keseluruhan parti anda dengan perlahan tetapi pasti. Anda boleh menyimpan barang rampasan anda di Asrama Particus. Perkara yang perlu ada pada parti anda ialah beberapa item penyembuhan, tiket pergi balik dan peta untuk penjara bawah tanah masing-masing. Beg dan parti anda hanya boleh memuatkan begitu banyak.
Akhirnya, tidak salah untuk menyebut karya seni permainan ini. Saya suka gaya animasi watak-watak itu dan mereka benar-benar menyeronokkan dan comel. Walaupun lakonan suara bagus, kesan bunyi sentiasa kelihatan terputus hubungan daripada apa-apa yang sebenarnya berlaku di sekeliling anda, yang kebanyakannya mengecewakan.
Secara keseluruhan, jika anda sedang mencari DRPG sekolah lama dari sekolah Wizardry dan Elminage, permainan ini akan memberi anda berpuluh-puluh jam keseronokan. Jika anda pernah bermain Class of Heroes sebelum ini, kemas kini ini sepatutnya membuatkan anda nostalgia dan kagum dengan betapa hebatnya ia telah dicipta semula! Saya sedang menulis panduan untuk sesiapa yang berminat dengan ini dan perangkak penjara bawah tanah klasik yang lain. Tetapi untuk permainan itu sendiri, saya pasti mengesyorkannya sebagai pintu masuk kepada genre. Banyak mekanik dipermudahkan dan kurang menghukum, dan permainan kekal adil selagi anda menggunakan alatan yang diberikan kepada anda. Namun begitu, Class of Heroes 1 masih memberikan cabaran kepada mereka yang menginginkannya.