semakan Ratyrinth
Ratyrinth ialah platformer indie 2D yang dibuat oleh pemaju Brazil Solluco yang menarik perhatian saya dengan penampilan 1-bitnya pada awal tahun 2024. Kisah bermula dengan seekor tetikus diculik daripada ibunya selepas diculik oleh seekor kucing. Dari situ, pengembaraan anda bermula, merentasi empat dunia. Secara keseluruhan, dunia ini terdiri daripada 80 peringkat, beberapa daripadanya memerlukan banyak ketepatan dan kemahiran, dan yang lain tidak begitu banyak.
Ia adalah platformer keras yang ringkas dan pendek tetapi sangat menyeronokkan yang ringkas dan hebat dalam mekaniknya (dengan tindak balas yang tepat terhadap tindakan anda), tahu cara mengimbangi kesukaran dengan baik untuk mencabar dengan cara yang betul, nilai yang hebat dan kandungan ini munasabah untuk secara relatifnya. permainan pendek di dalamnya. Saya tidak perlu mengadu banyak – permainan ini memenuhi tujuannya dengan baik dan merupakan pilihan hiburan yang hebat untuk mereka yang menikmati tajuk platformer 2D. Ia sangat singkat dan anda boleh menyelesaikannya dalam masa 1 jam atau kurang.
Permainan ini mempunyai bilangan tahap yang munasabah dan pelaksanaan mekanik baharu yang baik sepanjang permainan. Terdapat perkara mudah yang boleh ditambah dari masa ke masa, seperti dapat memindahkan kamera ke bawah apabila membongkok, kerana kadang-kadang saya tidak dapat melihat di mana saya akan jatuh dan kadang-kadang saya mati kerananya, juga saya fikir pemaju boleh Berpisah pemandangan dari peringkat dalam menu mengikut langkah-langkah untuk menjadikannya lebih mudah untuk melihat kemajuan yang dibuat.
Malah, Ratyrinth boleh menjadi salah satu permainan platform terbaik yang pernah saya mainkan, permainannya sangat ringkas dan lancar, muziknya bagus, grafiknya ringkas tetapi masih sangat cantik dan sesuai dengan gaya permainan itu . Jangan menentang penampilan ringkas dan grafik piksel permainan ini, kerana di tengah-tengahnya adalah permainan yang agak sukar, yang kesukarannya meningkat dari tahap 15.
Seperti yang saya katakan dalam pengenalan, anda mengambil peranan sebagai tikus yang dipisahkan dari seluruh keluarganya dan tersesat di kawasan yang penuh dengan musuh yang menakutkan. Kini dia perlu mengharungi semua bahaya dan cabaran yang dibentangkan dalam 80 peringkat yang menarik dan menarik. Setiap peringkat adalah sangat pendek dan kebanyakannya boleh diselesaikan dalam masa kurang daripada empat puluh saat. Selain itu, tiada pusat pemeriksaan atau tempat simpanan, kerana di mana sahaja anda mati, anda akan dibawa balik dari tempat yang sama.
Ratyrinth menggambarkan dirinya sebagai platformer yang ketat, dan dalam hal ini ia mempunyai banyak persamaan dengan permainan seperti Super Meat Boy dan Celeste. Anda mempunyai julat pergerakan yang terhad dan hanya dilengkapi dengan satu jenis lompatan. Anda bergerak melalui kawasan yang berbeza dan setiap dunia memperkenalkan mekanik pergerakan yang berbeza atau cabaran baharu, seperti paras air atau sarang labah-labah untuk digantung, yang saya fikir adalah salah satu momen yang paling menarik dalam permainan dan terasa seperti Mario melompat atas pagar. Ia memberi anda latar belakang. Sudah tentu, detik-detik ini hanya wujud di bahagian akhir permainan, dan kadangkala ia boleh menjadi punca kematian terbesar dengan mudah.
Terdapat kepelbagaian yang mencukupi dalam reka bentuk tahap untuk memastikan keseluruhan permainan menarik, tetapi Ratyrinth tidak pernah tersasar daripada tema terasnya. Permainan ini juga mempunyai peringkat mengejar di mana anda perlu mengumpul semua kemahiran yang telah anda pelajari untuk membuatnya hingga ke penghujung, ini membuatkan tangan saya berpeluh dan menyelesaikannya sentiasa menarik nafas lega.
Nasib baik, kawalan Xbox permainan ini sangat lancar dan responsif. Antara ciri lain yang menonjol dalam permainan ini ialah keupayaan untuk menukar palet warna skrin. Sekali-sekala anda akan menemui kepingan buah yang menukar warna grafik daripada hitam dan putih kepada dua warna lain. Animasinya bagus, begitu juga runut bunyinya, walaupun saya ingin melihat beberapa lagi variasi dalam persembahan keseluruhan.
Secara keseluruhannya, Ratyrinth ialah permainan yang sangat pendek tetapi sangat menyeronokkan. Pergerakan watak agak cair, yang saya fikir adalah asas yang bagus untuk permainan yang lebih kuat. Dengan lebih banyak pilihan pergerakan, ia akan menjadi pengalaman yang indah. Walau bagaimanapun, walaupun tanpa itu, ia kekal sebagai permainan yang kukuh, reka bentuk tahap sangat menarik (contohnya, beberapa tahap membenarkan penerokaan tahap tertentu dengan menawarkan lebih daripada satu laluan yang mungkin ke penghujungnya) walaupun kadangkala ia agak membosankan, terutamanya pada peringkat terakhir, terdapat begitu banyak musuh dan halangan yang diperkenalkan sedikit demi sedikit pada kadar yang memastikan permainan sentiasa segar sepanjang masa. Akhirnya, muziknya juga sejuk. Saya mengesyorkannya kepada sesiapa sahaja yang suka permainan platform.