semakan Torn Away
Peperangan adalah antara peristiwa paling malang yang pernah berlaku di dunia malah sehingga kini ia masih wujud di beberapa negara. Dalam dunia di mana keamanan menguasai pelbagai benua, pastinya tidak ada peperangan, dan sudah tentu ini jauh dari realiti. Asht Jang merangkumi semua orang dan tidak mengetahui had umur, sama ada muda atau tua atau kanak-kanak. Jumlah korban akibat peperangan memang berat, lebih-lebih lagi bagi kanak-kanak yang sukar menguruskan diri jika berpisah dengan keluarga.
Torn Away, yang dianggap sebagai produk pertama pembangun Perelesoq, ialah tajuk orang pertama dengan permainan hibrid yang mempersembahkan tema perang dari perspektif berbeza. Permainan ini menceritakan kisah seorang kanak-kanak kecil yang melalui detik-detik emosi yang sangat sukar untuk pulang ke rumah. Dengan latar belakang peperangan, ia menjemput anda untuk hadir bersama dengan kisah pahit kelangsungan hidup semasa era huru-hara Perang Dunia II.
Torn Away ialah pengalaman pedih dan mengharukan yang melampaui batasan permainannya untuk menyampaikan perjalanan naratif yang hebat, mengisahkan tentang seorang kanak-kanak perempuan berusia enam tahun bernama Asya yang tinggal di Stalingrad. Ayahnya dihantar berperang dan tidak pernah didengarinya, jadi ibu Asya yang menjaganya. Apabila api Perang Dunia II marak dan orang Jerman menghantar orang awam ke kem buruh paksa, Asya pergi ke tempat ini bersama ibunya. Tetapi dia berjaya melarikan diri dari kem dan dengan itu memulakan perjalanan berbahaya merentasi Jerman dan Poland dalam percubaan terdesak untuk bersatu semula dengan keluarganya. Semestinya dia tidak keseorangan dalam perjalanan ini dan sarung tangan ayahnya yang kini bergelar Comrade Mitten dan dianggap sebagai kawan khayalan Asya menemaninya dalam perjalanan ini.
Saya sangat menyukai permainan ini kerana ceritanya memikat saya sebagai pemain. Ia menunjukkan kedua-dua keindahan dan kekeliruan perspektif kehidupan kanak-kanak semasa perang. Memandangkan naratifnya sangat berat, kesan visual, kesan bunyi dan pelbagai mekanik digabungkan dengan cara yang benar-benar menjadikan permainan itu bersinar. Naratif itu menakjubkan, kecuali saya mendapati pengakhirannya agak tidak berkesan, terutamanya apabila baki permainan itu membuatkan anda begitu asyik.
Nampaknya penghujungnya telah dilukis di sana. Ia adalah permainan yang menarik dan mengambil masa kira-kira 5 jam untuk diselesaikan. Semestinya, penceritaan cerita itu bukan sahaja mengenai Asya, malah anda juga akan berinteraksi dengan beberapa watak lain sepanjang perjalanan dan bertukar perbualan dengan mereka. Detik-detik ini melengkapkan aspek emosi cerita. Dapat bertemu dengan watak sampingan yang lain dan mengenali cerita mereka adalah salah satu bahagian kegemaran saya kerana ia menunjukkan perspektif yang berbeza.
Permainan dan kawalan Torn Away adalah sangat mudah, dengan detik-detik bertindak sebagai permainan titik dan klik, dan bahagian lain yang menampilkan elemen 2D berfokuskan siluman. Pada pendapat saya, ciri yang paling menarik dalam permainan ini ialah berapa banyak gaya permainan boleh berubah dari satu adegan ke adegan lain. Sebagai contoh, anda boleh bermain dalam bahagian daripada pandangan orang pertama yang boleh berubah daripada teka-teki titik dan klik kepada penatal sisi 2D. Ia menampilkan pelbagai elemen yang diambil daripada permainan lain untuk mencipta gabungan gaya permainan yang lancar ini. Ini menambah premis permainan, yang boleh menunjukkan perspektif yang berbeza dan membolehkan pemain bermain dalam gaya lain yang mungkin tidak pernah mereka mainkan sebelum ini.
Secara visual, Torn Away boleh dianggap antara permainan yang dipacu cerita paling artistik pada tahun 2023, yang merupakan bukti kreativiti artistik pembangunnya. Sebagai produk pertama mereka, pasukan reka bentuk grafik permainan telah mencipta estetik yang menakjubkan yang paling berkaitan dengan tema perang yang kejam dan menceritakan kebenaran pahitnya dari perspektif artistik yang tidak pernah dialami sebelum ini. Setiap babak direka dengan baik dan mempamerkan pelbagai emosi, dari kehangatan musim bunga hingga ke sejuk musim sejuk, memastikan pemain tenggelam sepenuhnya dalam perjalanan Asya.
Tetapi runut bunyi tidak begitu berkesan untuk melengkapkan estetika permainan yang menyeronokkan, dan lebih kerap daripada tidak bunyi ambien adalah bahagian yang menonjol, membantu mewujudkan suasana yang dilanda perang. Muziknya tidak begitu diingati seperti visual, tetapi ia melengkapkan mood setiap adegan dengan berkesan. Lakonan suara Inggeris tidak begitu buruk dan saya cadangkan anda mengalami permainan dalam bahasa Rusia asalnya, yang jauh lebih berkesan dan unggul.
Walaupun saya sangat menghormati pembangun permainan ini, ia mempunyai kelemahan yang selalunya kecil dan nampaknya menjejaskan pengalaman permainan. Sebagai contoh, beberapa mekanik permainan agak mudah atau berulang, atau kadangkala, ciri pelik diperhatikan dalam animasi permainan.